Neuromarketing: Občané pod vlivem?

Ročník AFO 2011
Režie Laurence Serfaty
Český název Neuromarketing: Občané pod vlivem?
Anglický název Neuromarketing: Citizens under the Influence?
Rok výroby 2009
Délka filmu 52 min.
Webové stránky http://www.film-documentaire.fr
Scénář Laurence Serfaty, Delphine Vailly
Hudba Mathieu Baillot
Ve středověku neměli lidé o reklamě či konkurenci ani potuchy. Nebylo třeba, ve vesnici byl většinou jeden zelinář, jeden krejčí nebo jeden švec. Jak lidská civilizace rostla, vyvíjel se spolu s populací i obchod a lidem se otevíraly nové možnosti, zejména možnost volby mezi různými výrobky. A to je doba, kdy vzniká konkurence, a z ní vyplývající marketing, tedy strategie jak ke koupi nalákat co nejvíce zákazníků. Marketingové studie se často opírají o průzkum veřejného mínění pomocí dotazníků. Dá se však spolehnout na momentální rozpoložení respondentů? Ukázalo se totiž, že více než rozumem se při výběru zboží řídíme emocemi, jakkoliv se nám to může zdát nelogické. Tím, co ovlivňuje naše rozhodování, se zabývá neuromarketing studující procesy v mozku vedoucí ke koupi výrobku. Pomocí studia mozkových procesů se eliminují nepřesnosti, jež vyplývají z povahy dotazníků. K výzkumu se přitom využívají složité technologie, jako jsou magnetická rezonance či encefalograf. Obchodníci tak můžou nechat natáčet reklamy „na míru”, aby zasáhli přesně do černého. Tyto metody však vyvolávají obavy, že mohou být zneužitelné a vést k nežádoucí manipulaci se zákazníky.