Opojná i děsivá audiovizuální poéma mění hierarchii planety Země. Staví vodní živel na její vrchol a člověka, zdánlivě svrchovaného pána přírody, vrací do jejího područí. Odkázaného na milost a nemilost rozmarům vody, jejíž služby si víc a víc nárokoval. Naše křehké tělesné schránky jsou postaveny do kontrastu s věčným koloběhem a ničivou silou, která nás dalece přesahuje. Ať už se na cestě s Aquarelou zrovna nacházíme na zamrzlém Bajkalu, putujeme ledovou pevností zvanou Antarktida nebo sledujeme magickou vodní stěnu, které říkáme vodopád. V každém okamžiku nám film připomíná krásu i destruktivní moc přírodního elementu, který je pro naši existenci nepostradatelný.
Na fascinující cestu za rozmanitými tvářemi vody diváky bere inovativní ruský dokumentarista Viktor Kossakovsky. Bez pomoci jakéhokoliv návodného voice-overu, odkázaný pouze na sílu filmové řeči a schopnost vyprávět obrazem, nám předkládá názornou ukázku poetického dokumentu postavenou na emocích, které je schopna vyvolat. „Při natáčení Aquarely jsem chtěl zachytit všechny možné emoce, které lze zažít při interakci s vodou, příjemné i zneklidňující – extázi, inspiraci, destrukci a lidskou devastaci,“ vyjádřil se k záměrům spojeným s jeho filmem sám Kossakovsky. Všechny tyto rozmanité, často do protikladu stavěné pocity vytváří za pomoci úchvatných záběrů, které zachycují majestát propíraného živlu v sytých barvách. Spolu s obrazy útočí na divácké smysly proměnlivý soundtrack Eiccy Toppinena, jednoho ze zakládajících členů metalové skupiny Apocalyptica. Hudba, v souladu s doslova tekutým průběhem filmu, mění své tempo spolu s vodou a od klidných pasáží graduje až k bouřlivě dunícím vrcholům.
Zvolená forma pak unáší diváka bez explicitní, apelativní rétoriky k jeho vlastnímu prožitku a interpretacím. Aquarela se s důsledky klimatických změn vypořádává symbolicky a jediná autorita, která z ní promlouvá, je autorita samotné přírody. Přijďte si poslechnout její radostné zurčení i bouřící nářek s námi. Pouze na velkém plátně má šanci vyniknout mohutnost celého projektu a příležitost se nabízí v úterý 19. listopadu. Tematický teasing na 55. ročník Academia Film Olomouc v Kině Metropol začne ve 20:00. A jen těžko by mohl mít lepší podobu než Kossakovského proměnlivou baladu, která projela festivaly po celém světě – od amerického Sundance, přes Londýn až do Finska.
Autor: Tomáš Poštulka