Jedním ze základních pilířů vědy je schopnost klást si otázky. Současná globální krize životního prostředí motivuje každého z nás – festivaly nevyjímaje – přehodnotit zažité normy a způsoby, jakými jsme fungovali doposud. Uvědomujeme si nejen velkou odpovědnost, ale i potenciál, který je s organizací velkých eventů spojen. V průběhu přípravy i samotného festivalu tak pracujeme na tom, abychom nejen eliminovali možné negativní dopady akce, ale také iniciovali pozitivní změnu zaručující lepší budoucnost planety i jejích obyvatel.
Jak soutěžní, tak nesoutěžní program festivalu každoročně akcentuje témata související se současnými environmentálními výzvami i možnostmi, jak jim čelit. Filmy, přednášky, workshopy i procházky každoročně přináší podněty z blízkých i dalekých krajin. Programem se snažíme vytvořit prostor pro objevování nových cest i celospolečenskou diskuzi o zažitých normalitách. Festival při výběru filmařů a členů poroty dbá na genderovou vyváženost a akcentuje potřebu intersekcionálního přístupu, který zohledňuje otázky dekolonizace a globálních nerovností.
Ekologická udržitelnost jde ruku v ruce s tou sociální. Věříme, že věda by měla být dostupná pro všechny a může poskytnout potřebné komunikační mosty napříč generacemi i sociálními skupinami. Zpřístupnění festivalu co nejširšímu publiku je možné díky festivalové akreditaci, která je pro návštěvníky festivalu zdarma.
Dlouhodobě si uvědomujeme, jakou roli může festival hrát v rámci lokální komunity, města Olomouce a jeho širokého okolí. Tak jako v minulých letech se AFO snaží fungovat jako platforma a podium pro místní iniciativy a aktéry, kteří se zasazují o rozvoj a ochranu území a světa, jehož jsme součástí. Mezi hosty festivalu tak v minulosti nebyli pouze vědci a výzkumníci Univerzity Palackého, s níž AFO úzce spolupracuje, ale také zástupci místního ekozemědělství či environmentálních neziskovek.
Ročníkový festivalový merchandise se vyrábí v limitovaném množství z upcyklovaných starých materiálů, které byly v minulosti využívány ke zpracování vizuální identity festivalu (bannery, fotostěna, výzdoba festivalového centra). Na výrobě spolupracujeme již několik ročníků s lokálními českými firmami a návrháři, jako je olomoucká KattyPop. Tímto způsobem eliminujeme vznik odpadu a usilujeme o cirkularitu provozu festivalu.
Dále vyrábíme i nadročníkový merchandise s nejvyšší kvalitou biotextilu GOTS certifikace. Užitý design a prvky jsou speciálně vytvořeny tak, aby se mohly používat napříč následujícími ročníky. Obecně se tedy snažíme o výrobu udržitelné módní kolekce, která svou nadčasovostí a zpracováním zaručuje dlouhodobé využití a radost.
Každý rok omezujeme množství tiskovin, které festival vyprodukuje. Veškerý program i potřebné informace se snažíme předávat primárně digitální formou, ať už skrze naše sociální sítě, či webové stránky. Také jsme nahradili papírové hlasování v divácké soutěži hlasováním elektronickým. Nově jsme dále spojili festivalový katalog a brožuru v jeden produkt – programový katalog, který bude symbolicky zpoplatněn a také tištěn jen v nejnutnějším počtu, a nestane se tak, že ho návštěvník po jednom použití zahodí. Akreditace mohou návštěvníci festivalu využít opakovaně napříč ročníky, čímž redukujeme zbytečnou produkci i odpad spojený s jejich výrobou.
Šetrnost vůči planetě začíná již při samotné cestě na festival. Díky pečlivému plánování, které festivalu předchází, se nám dlouhodobě daří eliminovat jízdy autem na delší vzdálenosti a redukovat počet produkčních jízd. Nezanedbatelnou proměnou je i doprava hostů, kteří se do Olomouce vydávají a které podporujeme v „zelenějších“ formách cestování, tedy vlaky či autobusy. K tomu nám dopomáhá partnerství s ČD v rámci České republiky, v lokálním kontextu také s olomouckými taxi službami, univerzitní dopravou či společností Tesla a jejich elektromobily.
Pro dopravu po Olomouci využíváme spolupráce se sdílenými koly Nextbike, která návštěvníkům během festivalu zajišťuje dopravu po městě prvních 15 minut zdarma.
Catering, který zahrnuje festivalové rauty a občerstvení, stejně jako catering pro štáb, je složen výhradně z vegetariánské a veganské stravy. Každý rok navazujeme spolupráci s místními dodavateli a firmami, které pak festivalu dodávají lokální suroviny, od čerstvé zeleniny na štábní catering a rauty po festivalovou kávu, pivo, víno a gin. Touto cestou festival snižuje emise spojené s produkcí a dopravou potravin a zároveň podporuje lokální ekonomiku. V neposlední řadě skrz plánování cateringu dlouho dopředu předcházíme riziku potravinového odpadu. Když přece jenom nějaké zbytky vyprodukujeme, putují na nedalekou farmu pro místní zvířata.
Produkci odpadu se primárně snažíme předcházet. V rámci přípravy festivalu vždy hledáme možnosti, jak si potřebné věci vypůjčit raději než zakoupit, v případě, že taková příležitost není, tak vždy vyhledáváme možnosti, které omezí risk vzniku odpadu. Na všech festivalových místech jsou zároveň přítomny třídicí koše a během večerních programů jsou po ruce i vratné kelímky.
Festival se tématu udržitelnosti, přírody a životního prostředí věnuje kontinuálně již déle než deset let. V roce 2021 se však festival rozhodl jít cestou koncepčního plánování a za tímto účelem vytvořil pozici konzultantky environmentální strategie. Tu v současnosti zastává Anna Tabášková, která vypomáhá s celkovou koncepcí festivalové udržitelnosti a v případě dilemat nevyhnutelně spojených s festivalovou produkcí s ohledem na přírodu funguje jako jeho poradní orgán.
Nechceme předstírat, že děláme vše správně a že všechny otázky udržitelnosti jsou nám jasné, a barvit věci na zeleno. Udržitelnost festivalu je oblast, ve které se často nesetkáme s jednoznačně správnou odpovědí, a perfektně udržitelný festival v tomto smyslu neexistuje. Dva aspekty festivalové produkce, které vnímáme v tomto světle, jsou především energie potřebné k provozu filmového festivalu a možnosti měření ekologických, ekonomických i sociálních dopadů festivalu. I za účelem nasbírání tipů, zkušeností a know-how v současnosti pracujeme na hlubším provázání a spolupráci s dalšími environmentálně smýšlejícími festivaly.
V mnoha se to lépe táhne! Jsme rádi za každého, kdo se rozhodne přidat se k našemu úsilí dělat festival a jeho dopad co „nejzelenější“. A možností je spousta:
Doprava návštěvníků na festival je nezanedbatelným faktorem, který ovlivňuje jeho celkový dopad na životní prostředí. Proto, máte-li tu možnost, vydejte se k nám třeba vlakem, autobusem, využijte blablacar či se domluvte na spolujízdě ve facebookové skupině.
V širším smyslu doufáme, že AFO kromě jednotlivých projevů udržitelného chování inspiruje i kolektivní změnu. Že zaseje semínko zvědavosti a odvahy ptát se na otázky, které určují budoucnost naší planety. Chcete-li se přidat k naší snaze o „zelenější“ budoucnost, nenechte příběhy, otázky a témata, se kterými se během festivalu setkáte za dveřmi filmových sálů a sdílejte je dál. I povídání s kamarádkou, kolegou či rodinou nad kávou může způsobit nezanedbatelnou změnu! 🙂 K tomuto tématu doporučujeme TED Talk Dr. Ayany Elizabeth Johnson.
Zajímá nás Váš názor! Napadá Vás, co bychom v oblasti udržitelnosti mohli na AFO zlepšit, posunout se vpřed? Chcete s námi spolupracovat na zelenější budoucnosti festivalu? Za každý podnět budeme vděční na tabaskova@afo.cz
Filmy, přednášky, workshopy, hudba, hosté, fanoušci a hlavně VĚDA. Pracujeme na tom, aby další AFO bylo zase tím nejlepším festivalem v této galaxii! Sledujte náš web a sociální sítě s programovými tipy, abyste nepromeškali nic z klimaxu, kterým není nic menšího než AFO 59!
Umělecké centrum
Univerzity Palackého
Academia Film Olomouc
Univerzitní 225/3
779 00 Olomouc
afo@afo.cz
+420 585 633 802
AFOkino
Programový katalog
O festivalu
O 4science
Mapa lokací
FaQ
Copyright © AFO 2000-2023 | web rostanetek.cz | admin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category . |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category . |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance". |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
pll_language | 1 year | The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_gat | 1 minute | This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_UA-178128668-1 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gcl_au | 3 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
uid | 2 months | This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
C | 1 month | No description |
m | 2 years | No description available. |