Mezinárodní soutěž AFO #6: Démanty jsou nejlepší přátelé vědy

30. 9. 2020

Jsme u konce, vážení fanoušci filmů a vědy! Od zítra už  si budete moci po dva týdny užívat desítek populárně-vědeckých dokumentů online na naší platformě www.watchandknow.cz. V předchozích dílech našeho průvodce festivalovou soutěží jsme již prošli pět klíčových témat, kterým se jednotlivé filmy věnují. Zbývá představit tři filmy, které do žádné z těchto kategorií úplně nespadají. Vzájemně je ovšem pojí atraktivní vědecká témata a jejich specifické uchopení.

Nejtradičnějším z této trojice je z formálního hlediska Stručná historie cestování v čase, v níž se ale režisérka Gisella Bustillos pustila do zkoumání velmi specifického a popkulturou ošlehaného fenoménu. Nejen fanoušci Terminátora, Návratu do budoucnosti nebo německého seriálového fenoménu Dark sní o cestování v čase a jeho důsledcích. Dokument v necelých 70 minutách nahlíží na čtyři odlišné přístupy, které jsou k time-travelingu nejčastěji zaujímány. Jaké paradoxy s sebou nesou? A jak právě popkultura ovlivnila naše představy o tom, jak něco takového vůbec může fungovat? Vše najdete právě zde.

 

 

Ještě stručněji, ale i filmařsky inovativněji přistoupil dánský režisér Jeppe Rønde ke své dokumentární eseji Téměř člověk. Pouhých 47 minut mu stačí na to, aby skrze poutavé obrazy, inteligentní střihovou skladbu a hravý voice-over Stephena Frye poskytnul divákům průřez těmi nejdůležitějšími sociálními, klimatickými i filosofickými otázkami, které svět v současné době pálí. Rønde ukazuje, jaká síla tkví v jedné ze základních jednotek filmového jazyka – v montáži. Organicky spojuje zdánlivě nesouvisející, nechává Frye otevřeně komunikovat s diváky i účinkujícími a díky tomu vytváří v jeho krátkosti překvapivě komplexní obraz dnešního světa.

 

Na úplný závěr je třeba ještě zmínit fascinující projekt jménem Východ slunce s mořskými příšerami. Název, odvozený od nedokončené olejové malby anglického malíře J. M. W. Turnera, je skutečným dokumentárním démantem těžko srovnatelným s jakýmkoliv jiným filmem. Snímek kompletně natočený na 16mm film v obraze sleduje putování pevného disku po nejrůznějších lokacích ve Velké Británii. Zvukově tuto odyseu doprovází disputace režiséra Mylese Paintera s nejrůznějšími lidmi – technologickými experty, vývojáři, filozofy i s jeho vlastní manželkou. Cílem je konceptualizace problematiky dlouhodobého skladování a uchovávání dat v digitalizované podobě. Jakou cenu pro lidstvo má zajistit datům nekonečný život, když je možné, že za mnoho let tady nebude nikdo, kdo by tato data k něčemu využil?

Začali jsme roboty a lidským mozkem. Pokračovali neustále populárními wild life dokumenty. Přes humanitní vědy jsme se dostali k ekologii a od té se odrazili až do hlubokých dálav vesmíru. Zakončujeme těžko zařaditelnými filmy, jejichž témata a zpracování mají potenciál vzít vám dech. Taková je pestrá skladba letošní Mezinárodní soutěže festivalu Academia Film Olomouc. Tak prosím, Watch and Know! Je skutečně z čeho vybírat.

Autor: Tomáš Poštulka