Ukázat na ploše jednoho celovečerního filmu vývoj vesmíru a lidské rasy je odvážná tvůrčí volba. Dva odlišní tvůrci pracovali na tomto úkolu mnoho let. Nedlouho po sobě jsme se tak dočkali dvou ambiciózních a silně autorských filmů s podobnou uměleckou koncepcí – Cesta času (Voyage of Time: Life’s Journey, 2016) Terrence Malicka a Foton (Photon, 2017) polského umělce Normana Leta.
Na Fotonu (Photon, 2017) začal malíř a filmař Norman Leto pracovat již v roce 2011. Tento ambiciózní projekt si bere za cíl mapovat na ploše necelých dvou hodin vývoj vesmíru od počátků hmoty až k těm nesložitějším organismům na zemi. Snímek má ovšem daleko ke klasickému dokumentárnímu filmu. Snímek je strukturován hranými pasážemi, ve kterých účinkuje populární polský herec Andrzej Chyra v roli bezejmenného vědce. Ten je zpovídán novinářkou (Kaja Werbanowska) a v rozhovoru přemítá nad různými společensko-vědnými tématy, která jsou následně zpracována v delších vizuálně-výkladových segmentech.
Takto se postupně dostáváme od počátků vesmíru k samotným zárodkům života, od počátků života k vývoji člověka, od vývoje člověka ke vzniku civilizace. Na názorných příkladech jsou demonstrovány poznatky kvantové fyziky či evoluční biologie a dalších vědeckých fenoménů. Zlom přichází ve chvíli, kdy se film dostává do současnosti a začíná nahlížet do blízké budoucnosti univerza. Uvidíte, jakým způsobem si Norman Leto na základě rešerší při tvorbě filmu představuje budoucnost lidstva a celého vesmíru poté, co nám předtím vyložil jeho minulost i současný stav věcí.
Zatímco zmíněná Malickova Cesta času (2016) je primárně filmem operujícím v poetickém dokumentárním modu se vším, co je pro tohoto filmaře typické (poetizované dialogy, úchvatné, pečlivě naaranžované záběry vznikajícího vesmíru či přírodních scenérií), Foton (2017) představuje syrovější, ale za to hravější podívanou. Kromě chytře vystavěného narativu nabízí silný vizuální zážitek, ovšem značně odlišný od toho malickovského. Zrod vesmíru je zde představen formou lynchovského video-artu a film postupně přechází od abstraktního ke konkrétnímu. Normanu Letovi při tom ale nedocházejí vizuální a filmařské nápady.
Na jeho druhém celovečerním filmu – prvním byl artový snímek Sailor (2010) – je tak vidět jeho široká umělecká perspektiva i roky příprav a rešerší. V mnoha směrech fascinující projekt se dočkal uvedení na několika dokumentárních festivalech včetně torontského Hot Docs, premiéru měl na festivalu CPH:DOX v Kodani. Pokud jste jej loni na AFO nestihli v rámci projekcí Mezinárodní soutěže 2018, AFO Kino v olomouckém Kině Metropol vám přináší další příležitost tento snímek zhlédnout. Film Foton je dechberoucím zážitkem, snímkem, který operuje na pomezí vědy a umění a otevírá tak hranice zatím nepoznaného.
Autor: Tomáš Poštulka
Editorka: Nikol Láryšová
Sledujte náš web a sociální sítě s programovými tipy, abyste nepromeškali nic z klimaxu, kterým není nic menšího než AFO 60!
Umělecké centrum
Univerzity Palackého
Academia Film Olomouc
Univerzitní 225/3
779 00 Olomouc
afo@afo.cz
Copyright © AFO 2000-2024 | web rostanetek.cz | admin