Grafika AFO55: #comingsoon, Země hořící i tající

Pokud spolu s námi posledních pár dnů žijete festivalem Academia Film Olomouc, jen stěží jste měli šanci uniknout jedinečnému vizuálnímu zpracování 55. ročníku -  na webu, online platformě watchandknow.cz, sociálních sítích, před živě streamovanými rozhovory i fyzickými projekcemi. Jeho autorem je grafik Radim Měsíc ve spolupráci s fotografem a tiskařem Ondřejem Hruškou. Jak na termo kamery zachycená klimatická změna se zemí v centru vznikala?

„Ústředním motivem letošního vizuálu je pro mě claim, který rámuje letošní ročník a také to, co se děje se světem, který známe – #comingsoon,“ říká Radim. Hříčka slov podle něj funguje ve dvou rovinách. Jednak ve filmovém slangu coby „Již brzy ve vašich kinech“ komunikuje blížící se festival. „Zároveň jde o #comingsoon ve smyslu, že pokud něco neuděláme, tak to s námi se všemi špatně dopadne,“ pokračuje grafik. Vizuál využívá termo kameru a v souladu s postupným ohříváním naší planety postupuje od chladných modrých odstínů až do zářivé červeně. Uprostřed toho se nachází planeta Země s číslovkou 55. Tématem AFO s tímto pořadovým číslem je Adaptace, vskutku aktuální vzhledem k nastalé situaci, ve které bylo nutné se bleskově adaptovat na aktuální podmínky a přesunout festival primárně do online prostředí. Klimatická změna, Covid-19, #comingsoon – to je apokalyptický rámec, který světu aktuálně hrozí a je třeba se adaptovat na nastalé podmínky, abychom mu dokázali čelit.

 

 

Jak vznikala grafika, která dvojznačný claim doprovází? „Řekl bych opět laboratorní formou,“ pojmenovává způsob vzniku Radim Měsíc. „Kompletní sekvence hořící planety snímaná termo kamerou není vytvořena postprodukčně, jedná se o reálný záznam toho jevu.“ Co si pod tím představit? Po zvolení formálního prostředku klíčového pro letošní vizuál (termo kamera) Radim vymyslel jednoduchý narativní oblouk. „Na začátku je prázdný, chladný prostor, ve kterém se postupně zformuje planeta. Ta v prostředí nějakou dobu existuje, poté se začne zahřívat až do rudého spektra, kdy planetu pohltí plameny.“ Pro autory vizuálu byla velká výzva vymyšlený koncept přivést k životu. Dle Radima, který pro AFO dělá grafiku již několikátým rokem, to byl z hlediska vydané energie, času i peněz pravděpodobně nejnáročnější vizuál, který pro festival zatím dělal.

 

 

„Postupně jsme si s Ondřejem Hruškou prošli od experimentů s ohněm až po ocelové formy, do kterých jsme odlévali vosk,“ popisuje grafik. „Výsledná sekvence nakonec není nic jiného než pár centimetrů studené vody v umyvadle, do které je ponořený kovový odlitek planety s číslem 55.“ Poté stačilo „jen“ vypustit vodu, aby se zformovala planeta a následně začít připouštět vodu teplou až horkou, díky které je planeta postupně zase pohlcena. „Nakonec v tom tedy není nic víc, než jeden kuchyňský dřez a voda z kohoutku,“ zakončuje autor vizuálu.

 

 

Ruku v ruce s přesunem festivalu do online prostředí jde i nutnost změny práce s vizuálem. Místo fyzických vychytávek v klasickém festivalovém centru na Konviktu je tedy letošní grafiky plný internet. „Digitální prostředí nám umožnilo pořádně zužitkovat natočenou sekvenci, takže máme mnohem více pohyblivého obsahu,“ míní Radim. „Což letošnímu vizuálu dokonce sluší víc než analog.“ A pokud si chcete krásné teplotní spektrum zvěčnit i fyzicky, stále je tu letošní merch. Koukněte na naše AFOVĚCI, plakáty, plátěnky či trička byste určitě neměli minout!

Autor: Tomáš Poštulka