ROZHOVOR: Správný produkční by neměl být vidět, říká vedoucí produkce festivalu AFO Nikola Dašková

AFO se kvapem blíží, vypukne již za dva měsíce v termínu 23. – 28. dubna. S vedoucí produkce festivalu Nikolou Daškovou jsme si povídali nejen o novinkách, které letošní ročník přinese, ale také o neustálé snaze festival zlepšovat a řešit vzrůstající divácký zájem. „Je pro nás důležité každým rokem oslovovat stále větší množství lidí,“ popisuje vedoucí produkce. Více v následujícím rozhovoru.

Práce ve vedení filmového festivalu je jistě celoroční koloběh. Jak dlouho sis po úspěšném završení minulého ročníku Academia Film Olomouc užívala volna a kdy se začalo s přípravami ročníku následujícího?

Přestože AFO trvá jen jeden týden v dubnu, je třeba se mu věnovat naplno po celý rok. Máme totiž spoustu partnerů a sponzorů, se kterými musíme vše dostatečně dopředu domluvit. Taky musíme po skončení každého ročníku připravit pro každého sponzora závěrečné zprávy. Tento koloběh trvá téměř po celý kalendářní rok. Dostatečně dopředu řešíme všechny dílčí věci na festivalu – od vzhledu festivalového centra, fungování akreditací, počtu sálů, rautů po systémy, guest service a další organizační věci. Zároveň hledáme nové nadšené lidi do našeho štábu a snažíme se vylepšovat a zjednodušovat systém AFO hvězd, rezervací míst i vstupů na hudební program. Nejvíce práce tedy máme s blížícím se festivalem na podzim a na jaře. Odpočívat se snažíme zase v létě, což je pro produkci klidnější období. Já v tomto období ráda vyrážím cestovat. Ale reálně přípravy na další ročník začínají ihned den po skončení toho předchozího, kdy je celý tým plný nápadů na zlepšení. Takže i když se to nezdá, AFO dá zabrat po celý rok, nejen v dubnu.

AFO s pořadovým číslem 54. se rychle blíží. Co je v tuto chvíli, tedy cca 2 měsíce před startem festivalu, ústřední náplní tvé práce coby vedoucí produkce?

Prioritou je pro mě v tuto chvíli hlídání našeho harmonogramu a kompletní zajištění administrace v součinnosti s Univerzitou Palackého, které jsme součástí. V časovém plánu jsme si kromě jiného určili například datum spuštění festivalových akreditací, rozeslání pozvánek významným hostům, ale i uzávěrku programu nebo zajištění obsazení všech pozic ve štábu pro letošní ročník.

Minulý rok AFO z hlediska návštěvnosti opět překonalo samo sebe s více než 7.000 diváky. S jakým číslem počítáte pro letošní rok a do jaké míry může počet návštěvníků v příštích letech ještě růst?

Pro každého organizátora pokračujících kulturních akcí je samozřejmostí snaha o rozšiřování a zkvalitňování zážitku pro návštěvníky. U nás se počet akreditovaných diváků odvíjí od zajištění financí pro další ročník. Pokud máme dost financí na zvětšování sálů, tak do toho jdeme naplno. Chceme vědu komunikovat co nejširšímu publiku a zvětšování prostor je pro nás prioritou. Je pro nás tedy důležité nezaseknout se na nějaké hranici, ale snažit se oslovit každým rokem větší počet lidí. Tak je to i s 54. ročníkem. Díky sedmi tisícům akreditací z minulého AFO můžeme v dubnu očekávat až osm tisíc návštěvníků. Růst o 500 až 1.500 akreditací je pro nás zajímavý a zvládnutelný.

 

„Pro každého organizátora kulturních akcí je samozřejmostí neustálá snaha se zlepšovat.“

 

Jak se na případný divácký nárůst připravujete? V posledních letech jsou festivalová místa často do posledního volného sedadla plná, plánujete například rozšířit počet promítacích míst? Pokud ano, o jaká místa půjde?

Rozšiřovat se letos AFO bude! Půjde o sál Reduta Moravské filharmonie na celý festivalový týden s kapacitou 500 míst a sál Mozarteum v Arcidiecézním muzeu s kapacitou 120 míst. Zároveň se budeme snažit návštěvníkům AFO poskytnout alternativu k hlavnímu programu ještě větším rozšířením programu doprovodného. Kromě výstav, večerních hudebních představení a nočních party pokračujeme i s prezentací AFO na Horním náměstí ve spolupráci s KOMA Modular a dětským programem s názvem AFO Junior, na kterém spolupracujeme s Pevností poznání a Divadlem na cucky. Úplnou novinkou bude letos pro návštěvníky prezentace virtuální reality po celou dobu trvání AFO. Kromě zvětšování programu a zvyšování kapacity projekčních míst plánujeme i několik živých přenosů z přednášek na našich sociálních sítích. Další novinkou bude i umístění dvou speciálních geodomů na parkánu ve festivalovém centru – více už neprozradím!

Festival letos divákům nabídne i novou mobilní aplikaci. Proč jste se rozhodli aplikaci měnit a v čem nová překoná tu předchozí?

Kromě zvětšování festivalu je pro nás důležité i zjednodušování orientace diváků ve festivalovém dění. Nová aplikace od firmy Skeleton bude perfektně propojená s naším webem a novým interním festivalovým systémem Eventival. Nám coby organizátorům umožní efektivní komunikaci programových možností a dění na festivalu divákům.

Na jaké další novinky se návštěvníci mohou letos těšit?

Ráda bych upozornila na programový blok Filmy budoucnosti (Science Films of The Future), kde budou mít návštěvníci možnost vidět prezentaci několika rozpracovaných vědecko-populárních snímků. Jde o jedinečnou možnost nahlédnout do světa scénáristů, producentů, režisérů a vědců, kteří se podílejí na pozoruhodných filmech, které na AFO promítáme nebo v budoucnu budeme promítat. Diváky toho letos čeká opravdu spoustu: nové festivalové systémy, rozšiřování festivalových prostor, bohatější doprovodný program, a mnoho dalšího. 

Co ty osobně považuješ za největší produkční výzvu a potenciální úspěch letošního ročníku?

Některé produkční výzvy, například zvyšování kapacity sálů nebo dvojjazyčnost festivalu, kterou řešíme kvůli zahraničním divákům i hostům, se ke mně s obměnami vrací každý ročník. Ten 54. ale přináší dvě velmi specifické. První z nich je završení úsilí v oblasti výběru dodavatelů a partnerů tak, abychom zaručili, že AFO bude mít co možná nejmenší negativní vliv na životní prostředí. Jde například o třídění odpadu, nepoužívání škodlivých materiálů jako bavlna nebo plast a zabezpečení kompletně veganského občerstvení pro štáb a hosty. Druhou výzvou je personální stránka festivalové produkce. Už několik ročníků s kolegy intenzivně pracujeme na vytvoření takové struktury vedení festivalu, aby mělo AFO k dispozici ten nejlepší tým. Jde hlavně o nalezení rovnováhy mezi zkušenějšími spolupracovníky, kteří festival sice důvěrně znají, ale často nesídlí v Olomouci, a energickými studenty Univerzity Palackého. Ti jsou sice méně ostřílení festivalovou produkcí, ale často přicházejí se zajímavými nápady a získávají cennou praxi.

A poslední otázka: jak vypadá podle tebe ideální produkční?

Nejlepší produkčního byste neměli na festivalu vidět, protože většinou řeší 20 věcí najednou, kontroluje a běhá rychlostí světla po všech festivalových místech. Pro mě osobně je dále důležité mít drive, chtít věci dělat pořádně, dotahovat je a jít příkladem lidem okolo.