Soutěž krátkých filmů

Také krátké dokumenty dokáží často velice komplexním a hravým způsobem popularizovat vědu na mnoha úrovních. Proto se opět můžete těšit na soutěžní výběr těch nejlepších krátkometrážních filmů s tímto zaměřením.

„Letošní výběr krátké soutěže se tradičně nese ve znamení originality témat a zejména formálních postupů. Autorská autonomie krátkometrážních snímků se manifestuje v hravém pojetí kamery, neotřelých střihových postupech a překvapivých konstrukcích vyprávění. Je upřímná radost pohledět, s jakou lehkostí a neochotou dělat kompromisy se režiséři a režisérky vybraných filmů utkali s často obtížnou látkou. Snímky naznačují cesty, kterými by se žánr populárně-vědeckého filmu (v četných případech svázaný zažitým chápáním formálních postupů), mohl v budoucnu vyvíjet. Výběr tím zároveň funguje jako důkazní materiál pro tvrzení, že novátorství a imaginativní prostředky vyprávění nejsou na úkor faktuální a naučné hodnoty dokumentu. Nepřekvapivým paradoxem potom je, že i v nesvázaném a pestrém prostředí se dají vysledovat trendy. Zásadním trendem pro letošní výběr je četný výskyt desktopových dokumentů, které se odehrávají pouze na obrazovce počítače.“

(Zdeněk Rychtera, dramaturg)

 

FILMY V KRÁTKÉ SOUTĚŽI:

  • Afotická zóna (Aphotic Zone, r. Emilija Skarnulyte, Litva, 2022)
  • CARA-B (CARA-B, r. Anna Mundet Molas, Španělsko, 2022)
  • Dějiny světa podle Getty Images (A History Of The World According To Getty Images, r. Richard Misek, Norsko, 2022)
  • Dopady (Collisions, r. Roopa Gogineni, Trevor Snapp, Západní Sahara, 2022)
  • Haulout (Haulout, r. Evgenia Arbugaeva, Maxim Arbugaev, Velká Británie, 2022)
  • Chaluhy (Seaweed, r. Julia Parks, Velká Británie, 2022)
  • Krásné tlení (Wrought, r. Joel Penner, Anna Sigrithur, Kanada, 2022)
  • Mikrobiom (Microbiome, r. Stavros Petropoulos, Řecko, 2021)
  • Mrazit permafrost: Sobí faktor (Permafrost Refreeze: The Reindeer Factor, r. Kaisu Koski, Finsko, 2022)
  • NAYA (NAYA, r. Sebastian Mulder, Nizozemí, 2021)
  • Pastvina (Grassland, r. Katie Marion Biggar, Jihoafrická rep., 2022)
  • Prázdná koule (The Empty Sphere, r. Stéphanie Roland, Mikronésie, 2022)
  • Protokol z lokality A (Log from Site A, r. Marina Dewinara Luccioni, Spojené státy)
  • Sluneční světnička (Sonnenstube, Davide Palella, Itálie, 2022)
  • Sní vesmír v bitech (Does Space Dream in Bits, r. Alexandra Yakovleva, 2022)
  • Zuckerbergu, dlužíš mi/patřím ti (Zuckerberg, You Owe/Own Me, r. Pauline Blanchet, Velká Británie, 2022)

DENNÍ PROGRAM

Krásné tlení (Wrought, r. Joel Penner, Anna Sigrithur, Kanada, 2022)
Haulout (dir. Evgenia Arbugaeva, Maxim Arbugaev, UK, 2022)